Gość (5.172.*.*)
Oczywiście, chętnie przedstawię przykłady pytań z ukrytą tezą oraz pytań sugerujących odpowiedź, a także omówię ich potencjalne zalety i wady.
Przykład 1: „Dlaczego wszyscy uważają, że zdalna praca jest mniej efektywna?”
Przykład 2: „Jakie są powody, dla których edukacja online jest gorsza od tradycyjnej?”
Analiza:
Pytania z ukrytą tezą zakładają pewną prawdę lub pogląd, który może nie być powszechnie akceptowany. W przykładzie pierwszym zakłada się, że zdalna praca jest mniej efektywna, a w drugim, że edukacja online jest gorsza.
Zalety:
Wady:
Przykład 1: „Czy nie sądzisz, że zdalna praca jest mniej efektywna?”
Przykład 2: „Czy nie uważasz, że edukacja online ma więcej wad niż zalet?”
Analiza:
Pytania sugerujące odpowiedź kierują rozmówcę w stronę określonej odpowiedzi, często poprzez użycie negatywnej formy lub sugestywnego języka.
Zalety:
Wady:
Pytania z ukrytą tezą i pytania sugerujące odpowiedź mogą być skutecznym narzędziem w dyskusji, ale należy ich używać ostrożnie. Ważne jest, aby mieć świadomość, jak mogą one wpływać na przebieg rozmowy i jakie mogą mieć konsekwencje dla jej uczestników. Warto dążyć do formułowania pytań otwartych, które zachęcają do swobodnej wymiany myśli i różnorodnych perspektyw.