Gość (37.30.*.*)
Oczywiście! Wyjaśnienie tego zagadnienia przedszkolakowi i wczesnoklasiście może być wyzwaniem, ale spróbujmy zrobić to w prosty i zrozumiały sposób.
Wyobraź sobie, że przedszkole to miejsce, gdzie wszyscy się bawią, uczą i spędzają czas razem. Każde dziecko jest wyjątkowe i ma swoje potrzeby. Czasami, aby każdy czuł się dobrze i bezpiecznie, trzeba wprowadzić różne zasady. To trochę jak w grze – niektóre dzieci biegają szybciej, inne wolniej, więc czasami trzeba ustalić zasady, które pomogą wszystkim bawić się razem.
Kiedy mówimy o sprawiedliwości, nie zawsze oznacza to, że każdy dostaje dokładnie to samo. Sprawiedliwość to raczej zapewnienie, że każdy dostaje to, czego potrzebuje, aby czuć się dobrze i bezpiecznie. Na przykład, jeśli jedno dziecko jest bardzo małe i nie może dosięgnąć półki z zabawkami, to może potrzebować małego stołka, aby sięgnąć. Inne dzieci mogą tego nie potrzebować, ale to nie znaczy, że mają gorzej. Każdy dostaje to, co jest dla niego najlepsze.
Wyobraź sobie, że w przedszkolu są różne zabawki. Czasami chłopcy wolą bawić się samochodzikami, a dziewczynki lalkami. Ale to nie znaczy, że chłopcy nie mogą bawić się lalkami, a dziewczynki samochodzikami. Każdy może wybierać, co lubi, ale czasami trzeba ustalić zasady, które pomogą wszystkim bawić się razem. Może być na przykład zasada, że każdy może bawić się daną zabawką przez 10 minut, a potem wymiana, żeby wszyscy mieli szansę.
Różne zasady mogą wynikać z tego, że dzieci w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach mogą potrzebować innych rzeczy, aby czuć się komfortowo i bezpiecznie. W przedszkolu nauczyciele starają się, aby każdy miał możliwość rozwijania się i cieszenia się czasem spędzonym w grupie.
Pamiętaj, że różne zasady nie oznaczają, że ktoś ma lepiej lub gorzej. To sposób na to, by wszyscy czuli się dobrze i mogli się bawić. Każdy jest inny i to jest wspaniałe! Dzięki temu możemy się od siebie uczyć i razem tworzyć coś wyjątkowego.