Jakie masz pytanie?

lub

Jak wytłumaczyłbyś przedszkolakowi, wczesnoklasiście i średnioklasiście, dlaczego, kiedy i jakie negatywne skutki ma podporządkowanie się?

podporządkowanie się w grupie negatywne skutki konformizmu nauka podejmowania decyzji
avatar

Gość (5.172.*.*)



Odpowiedź:

Podporządkowanie się to temat, który można wyjaśnić na różne sposoby, w zależności od wieku i poziomu zrozumienia dziecka. Oto jak można to zrobić dla przedszkolaka, wczesnoklasisty i średnioklasisty.

Przedszkolak

Dlaczego?
Przedszkolakom można wyjaśnić, że podporządkowanie się to wtedy, kiedy robimy to, co ktoś inny nam każe. Czasami jest to dobre, na przykład kiedy mama mówi, żeby umyć zęby, bo to pomaga nam być zdrowymi.

Kiedy?
Można powiedzieć, że czasami podporządkowanie się jest potrzebne, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, na przykład słuchanie nauczyciela na placu zabaw, żeby nie biegać na ulicę.

Negatywne skutki:
Dla przedszkolaka warto wytłumaczyć, że jeśli zawsze robimy to, co ktoś inny mówi, możemy nie mieć szansy robić rzeczy, które sami lubimy. Na przykład, jeśli zawsze bawimy się zabawkami, które wybiera ktoś inny, możemy nie mieć okazji bawić się naszymi ulubionymi.

Wczesnoklasista

Dlaczego?
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym można uczyć, że podporządkowanie się to część życia w grupie. Na przykład, w szkole musimy słuchać nauczyciela, żeby nauczyć się nowych rzeczy.

Kiedy?
Można im wytłumaczyć, że warto się podporządkować, kiedy chodzi o zasady, które pomagają nam wszystkim, takie jak zasady bezpieczeństwa czy reguły gry.

Negatywne skutki:
Warto wyjaśnić, że jeśli zawsze podporządkowujemy się innym, możemy nie nauczyć się podejmować własnych decyzji. Możemy też czuć się smutni, jeśli nigdy nie robimy tego, co naprawdę chcielibyśmy robić.

Średnioklasista

Dlaczego?
Dla średnioklasistów można wyjaśnić, że podporządkowanie się to często konieczność, aby współpracować z innymi i osiągać wspólne cele, na przykład w projektach grupowych.

Kiedy?
Można im powiedzieć, że warto się podporządkować, kiedy zasady są sprawiedliwe i służą dobru ogółu, jak zasady ruchu drogowego czy regulaminy szkolne.

Negatywne skutki:
Dla tej grupy wiekowej można podkreślić, że nadmierne podporządkowanie się może prowadzić do utraty indywidualności i niezależności. Może też powodować, że ktoś będzie nas wykorzystywał, jeśli zawsze będziemy robić to, co inni chcą, nawet jeśli to nam szkodzi.

Ciekawostka

Czy wiesz, że w psychologii istnieje termin „konformizm”, który opisuje zjawisko podporządkowywania się grupie? To naturalne, że chcemy być akceptowani przez innych, ale ważne jest, aby umieć zachować równowagę między byciem częścią grupy a byciem sobą.

Podporządkowanie się ma swoje miejsce i czas, ale kluczem jest umiejętność rozpoznania, kiedy jest to korzystne, a kiedy warto postawić na swoje przekonania i wartości.

Podziel się z innymi: