Jakie masz pytanie?

lub

Czy pusty pijar to właściwe określenie?

autentyczność w komunikacji pusty pijar w marketingu krytyka działań PR
avatar

Gość (5.172.*.*)



Odpowiedź:

Określenie „pusty pijar” jest potocznym wyrażeniem, które często pojawia się w kontekście krytyki działań komunikacyjnych lub marketingowych. Pochodzi od słowa „PR”, które jest skrótem od „public relations”, czyli relacji publicznych. W języku polskim „pijar” przyjęło się jako nieformalne określenie działań związanych z budowaniem wizerunku i komunikacją z otoczeniem.

„Pusty pijar” odnosi się do sytuacji, w której działania PR są postrzegane jako powierzchowne, pozbawione realnej treści lub wartości, a ich głównym celem jest jedynie stworzenie pozytywnego wrażenia, bez rzeczywistego wpływu na sytuację lub poprawy rzeczywistości. Może to dotyczyć zarówno firm, organizacji, jak i osób publicznych, które podejmują działania mające na celu poprawę wizerunku, ale nie idą za nimi konkretne zmiany czy działania.

Przykładem może być sytuacja, gdy firma ogłasza wielką kampanię ekologiczną, ale w rzeczywistości nie wprowadza żadnych znaczących zmian w swoich praktykach produkcyjnych, które rzeczywiście mogłyby przyczynić się do ochrony środowiska. W takim przypadku działania te mogą być postrzegane jako „pusty pijar”.

Warto zauważyć, że skuteczne działania PR powinny być autentyczne i oparte na rzeczywistych działaniach oraz wartościach, które firma czy osoba reprezentuje. Dlatego też określenie „pusty pijar” ma raczej negatywny wydźwięk i jest używane w kontekście krytyki działań, które są postrzegane jako nieautentyczne lub niewystarczające.

Podziel się z innymi: