Gość (37.30.*.*)
MS Piłsudski i MS Batory to nazwy, które na trwałe zapisały się w historii polskiej żeglugi morskiej i stały się symbolami odrodzonej po I wojnie światowej Rzeczypospolitej. Były to dwa bliźniacze, luksusowe transatlantyki, które miały pełnić rolę pływających ambasad polskiej kultury i dumy narodowej, łącząc Gdynię z Nowym Jorkiem.
W latach 30. XX wieku, wraz z rozwojem Gdyni jako głównego polskiego portu, pojawiła się potrzeba unowocześnienia floty pasażerskiej Polskich Linii Oceanicznych (wówczas Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe, później Gdynia Ameryka Linie Żeglugowe – GAL). Dotychczas użytkowane parowce, takie jak SS Polonia, SS Kościuszko i SS Pułaski, były już przestarzałe. Podjęto decyzję o budowie dwóch nowoczesnych motorowców pasażersko-drobnicowych, które miały sprostać rosnącym standardom komfortu i bezpieczeństwa podróży atlantyckich.
Kontrakt na budowę, podpisany w 1933 roku, powierzono włoskiej stoczni Cantieri Riuniti dell’Adriatico (CRDA) w Monfalcone. Wybór włoskiej stoczni był podyktowany korzystnymi warunkami finansowymi, w tym możliwością spłaty większości kosztów budowy poprzez pięcioletnie dostawy polskiego węgla do Włoch.
Statki miały być nie tylko środkami transportu, ale i wizytówkami polskiej sztuki użytkowej. Wnętrza transatlantyków zaprojektowała specjalnie powołana Podkomisja Artystyczna, w skład której weszli wybitni polscy artyści i architekci, tacy jak profesorowie Wojciech Jastrzębowski, Lech Niemojewski i Tadeusz Pruszkowski. Dzięki temu, mimo włoskiej konstrukcji, statki miały unikalny, nowoczesny i polski wystrój.
MS Piłsudski, nazwany na cześć Marszałka Józefa Piłsudskiego, był pierwszym z bliźniaczych transatlantyków. Wodowanie odbyło się 19 grudnia 1934 roku, a matką chrzestną została Wanda Pełczyńska.
MS Batory, nazwany imieniem króla Stefana Batorego, był jednostką bliźniaczą MS Piłsudski. Został zwodowany 3 lipca 1935 roku i wszedł do służby w kwietniu 1936 roku. Ze względu na doświadczenia z eksploatacji „Piłsudskiego”, w konstrukcji „Batorego” wprowadzono pewne ulepszenia, poprawiające jego właściwości morskie.
MS Piłsudski i MS Batory były czymś więcej niż tylko statkami. Były to nowoczesne, pięknie zaprojektowane jednostki, które symbolizowały ambicje i możliwości odrodzonej Polski na arenie międzynarodowej. Choć losy obu bliźniaków potoczyły się dramatycznie różnie – jeden zatonął na początku wojny, drugi zaś stał się wojennym i powojennym bohaterem – oba na zawsze pozostały w pamięci jako „królowie” polskiej floty, duma Gdyni i pływające świadectwo polskiej historii.