Jakie masz pytanie?

lub

Czy dla motywacji do poprawy szkoła powinna wspierać uczniów z najlepszymi wynikami i karać tych z najgorszymi, odrzucając koncepcję tak zwanego bezstresowego wychowania?

Motywacja wewnętrzna nauka Wsparcie uczniów trudności Konsekwencje logiczne edukacja
avatar

Gość (37.30.*.*)



Odpowiedź:

W dyskusji o nowoczesnej edukacji i motywacji uczniów często powraca pytanie o metody, które mają skłonić młodych ludzi do większego wysiłku. Propozycja, by szkoła w sposób zdecydowany wspierała uczniów z najlepszymi wynikami i jednocześnie karała tych z najgorszymi, odrzucając koncepcję tzw. bezstresowego wychowania, wydaje się na pierwszy rzut oka logiczna – w końcu świat dorosłych opiera się na systemie nagród i konsekwencji. Jednak psychologia i pedagogika wskazują, że tak skrajne podejście, oparte głównie na motywacji zewnętrznej, może przynieść więcej szkody niż pożytku w długiej perspektywie.

Motywacja zewnętrzna kontra wewnętrzna: pułapki nagradzania i karania

System oparty na jawnym nagradzaniu „prymusów” i karaniu „maruderów” jest klasycznym przykładem stosowania motywacji zewnętrznej . Uczeń działa, aby uzyskać nagrodę (pochwałę, dyplom, przywilej) lub uniknąć kary (krytyki, upokorzenia, negatywnej konsekwencji) . Choć kary i nagrody mogą dawać stosunkowo szybkie efekty i skutecznie kontrolować doraźne zachowania, ich działanie jest ściśle związane z obecnością motywatora . Kiedy motywator znika, motywacja do pożądanego zachowania również zanika, ponieważ nie została uwewnętrzniona przez ucznia .

Karanie i nagradzanie jako dwie strony tego samego medalu

Z perspektywy psychologicznej, kary i nagrody działają na podobnym mechanizmie . Wprowadzają relację hierarchiczną (władzy) między nauczycielem a uczniem, wykluczając partnerski stosunek i hamując działanie z własnej, wewnętrznej motywacji .

  • Ryzyko nagradzania: Nadmierne nagradzanie, zwłaszcza za czynności, które wcześniej sprawiały dziecku przyjemność (np. rysowanie, czytanie), może prowadzić do tzw. efektu obniżenia motywacji wewnętrznej . Uczeń zaczyna postrzegać daną czynność jako zadanie wykonywane tylko dla nagrody, a nie z własnej woli czy ciekawości . Ponadto, koncentracja na nagrodach dla najlepszych może budzić poczucie niesprawiedliwości u pozostałych uczniów i wysyłać komunikat, że nie wszyscy są równie wartościowi .
  • Ryzyko karania: Karanie, zwłaszcza publiczne, może wywoływać u uczniów poczucie winy, złość, frustrację, wstyd i upokorzenie . Prowadzi to do negatywnych postaw, obniża samoocenę i może skutkować problemami z identyfikacją własnych potrzeb i emocji w przyszłości . Zamiast skupiać się na poprawie, uczeń skupia się na unikaniu kary.

Mit „bezstresowego wychowania” i potrzeba granic

Krytyka proponowanego podejścia często odwołuje się do obaw przed tzw. bezstresowym wychowaniem, które jest często błędnie interpretowane jako wychowanie bez zasad, granic i odpowiedzialności .

W rzeczywistości, "bezstresowe wychowanie" jest bardziej mitem niż realną koncepcją, ponieważ życie i rozwój dziecka nieuchronnie wiążą się z napięciami i wyzwaniami . Całkowite wyeliminowanie stresu jest niemożliwe i niepożądane, gdyż zetknięcie się z trudnościami uczy dzieci, jak stawiać im czoła i radzić sobie w dorosłym życiu .

Prawidłowe podejście, które odrzuca skrajności (zarówno surowe karanie, jak i brak jakichkolwiek konsekwencji), polega na:

  1. Wyznaczaniu jasnych granic i konsekwentnym ich egzekwowaniu: Dzieci potrzebują ram, które pomagają im zrozumieć, co jest akceptowalne, a co nie . Brak tych granic może prowadzić do trudności w przystosowaniu się do wymagań społecznych .
  2. Koncentracji na dyscyplinie, a nie na karze: Kara ma charakter zadośćuczynienia i odpokutowania, podczas gdy dyscyplina powinna koncentrować się na zmianie zachowania i rozwijaniu odpowiedzialności . Zamiast kar, psycholodzy zalecają stosowanie konsekwencji logicznych, które są wynikiem wspólnej decyzji i mają na celu umożliwienie uczniowi dokonania zmiany, a nie ukrytą formą kary .

Jak skutecznie motywować uczniów?

Zamiast systemu, który dzieli uczniów na „nagradzanych” i „karanych”, nowoczesna szkoła powinna skupić się na budowaniu motywacji wewnętrznej i wspieraniu rozwoju każdego ucznia.

Budowanie motywacji wewnętrznej

Kluczem jest przeniesienie punktu ciężkości z wyników na wysiłek i postęp . Motywację wewnętrzną buduje się poprzez:

  • Docenianie trudu i procesu: Nagradzać należy przede wszystkim trudną pracę i wysiłek, niezależnie od tego, czy końcowy wynik jest perfekcyjny .
  • Konkretny i budujący feedback: Zamiast ogólnej pochwały („Jesteś mądry”), należy stosować konkretny opis pozytywnego działania („Świetnie, widzę, że włożyłeś dużo pracy w to zadanie, a Twoje wnioski są bardzo szczegółowe”) .
  • Wsparcie emocjonalne i bezwarunkowa akceptacja: Uczeń musi wiedzieć, że jest tak samo ważny, niezależnie od tego, czy odnosi sukcesy . To buduje poczucie własnej wartości, które jest podstawą do podejmowania wyzwań .
  • Podmiotowość ucznia: Wzmacnianie poczucia kompetencji (jestem w czymś dobry) i mocy (mam wpływ na sprawy) .

Rola wsparcia dla uczniów z trudnościami

Uczniowie z najgorszymi wynikami często nie potrzebują kary, która pogłębia ich frustrację i lęk, ale wsparcia, zrozumienia i indywidualnego podejścia . Koncentracja na błędach nie sprzyja motywacji . Zamiast tego, należy stworzyć atmosferę, w której popełnianie błędów jest naturalnym etapem uczenia się . Nauczyciele powinni też zwracać uwagę na uczniów przeciętnych, którzy czują się niezauważeni, koncentrując się na prymusach i rozrabiakach .

Podsumowując, dążenie do poprawy wyników w szkole poprzez system surowych kar i nagród jest podejściem krótkowzrocznym i psychologicznie ryzykownym. Prowadzi do uzależnienia od motywacji zewnętrznej i może osłabiać kluczową dla rozwoju ciekawość i chęć uczenia się. Skuteczna motywacja wymaga równowagi: jasnych granic i konsekwencji (odrzucenie mitu bezstresowego wychowania), ale przede wszystkim budowania wewnętrznej pasji, doceniania wysiłku i zapewniania bezwarunkowego wsparcia każdemu uczniowi .

Podziel się z innymi: