Gość (37.30.*.*)
Najważniejsze, największe gwiazdy festiwalu muzyki rozrywkowej, czyli tzw. headlinerzy, występują zazwyczaj każdego dnia imprezy, ale ich strategiczne rozmieszczenie w harmonogramie (line-upie) jest kluczowym elementem marketingowym i sprzedażowym dla organizatorów. Nie ma jednej, uniwersalnej zasady mówiącej, że to właśnie piątek, sobota czy niedziela jest "tym" najważniejszym dniem, ponieważ organizatorzy dążą do tego, by każdy dzień był równie atrakcyjny.
Ostateczny wybór dnia, w którym wystąpi największa gwiazda, zależy od złożonej strategii biznesowej, logistyki i negocjacji z artystami.
Kluczowym celem organizatora jest sprzedaż jak największej liczby karnetów (biletów na cały festiwal), a nie tylko biletów jednodniowych. Aby to osiągnąć, musi on stworzyć zrównoważony, magnetyczny program na każdy wieczór.
Gdyby wszystkie największe gwiazdy zagrały w jeden dzień (np. w sobotę), większość publiczności kupiłaby tylko bilet na ten dzień, co drastycznie obniżyłoby zyski z karnetów i frekwencję w pozostałe dni. Rozkładając największe nazwiska, organizator zmusza fanów do zakupu karnetu, aby zobaczyć wszystkich swoich ulubieńców, co jest podstawą sukcesu finansowego każdego dużego festiwalu.
W klasycznym, trzydniowym festiwalu (piątek, sobota, niedziela) rola każdego dnia jest nieco inna z perspektywy marketingowej i logistycznej:
Piątek jest dniem, w którym ludzie kończą pracę lub szkołę i masowo przyjeżdżają na teren festiwalu. To moment, w którym energia wydarzenia musi wystrzelić w górę, aby zachęcić do pozostania na cały weekend.
Sobota jest powszechnie uznawana za dzień z największą frekwencją i często jest to dzień, w którym występuje najdroższy lub najbardziej pożądany headliner.
Niedziela, jako ostatni dzień festiwalu, jest logistycznie najtrudniejsza do zapełnienia. Wielu festiwalowiczów zaczyna wyjeżdżać, aby odpocząć lub przygotować się do pracy w poniedziałek.
Podsumowując, nie ma jednego "najważniejszego" dnia, ale istnieje strategiczny rozkład:
| Dzień | Rola strategiczna | Typ headlinera |
|---|---|---|
| Piątek | Wielkie otwarcie. Wprowadzenie w weekend, generowanie pierwszego hype'u. | Gwiazda o dużej, natychmiastowej popularności, która „odpala” imprezę. |
| Sobota | Szczyt frekwencji. Maksymalizacja sprzedaży biletów jednodniowych. | Często największa, najdroższa lub najbardziej medialna gwiazda całego festiwalu. |
| Niedziela | "Kotwica" festiwalu. Utrzymanie publiczności do końca. | Gwiazda o równie dużym kalibrze, która jest w stanie przekonać ludzi do pozostania na ostatnią noc. |
W praktyce, organizatorzy starają się, aby wszystkie trzy dni były obsadzone gwiazdami o porównywalnym, światowym kalibrze, by każdy karnet był atrakcyjny. O tym, który z nich jest faktycznie "największy", decydują często niuanse: aktualna popularność, świeżość wydanego albumu lub po prostu to, którego artystę udało się zakontraktować za najwyższą stawkę i na który dzień był dostępny.