Gość (37.30.*.*)
W epoce dominacji technologii i szybko zmieniających się trendów, koncepcje filozoficzne z przeszłości często zyskują nowe, zaskakujące znaczenie. Tak jest w przypadku transcendentalizmu – nurtu, który narodził się w XIX wieku, a jego idee rezonują z wyzwaniami, przed którymi stoi współczesny człowiek.
Transcendentalizm jest ruchem filozoficzno-literackim, który wykształcił się w Stanach Zjednoczonych w Nowej Anglii, głównie w latach 30. i 40. XIX wieku, w okresie późnego romantyzmu. Jego głównymi prekursorami byli Ralph Waldo Emerson (esej Natura z 1836 roku) i Henry David Thoreau. Ruch ten był reakcją na racjonalizm oświeceniowy, empiryzm oraz sztywne formy zinstytucjonalizowanej religii (zwłaszcza unitarianizmu, z którego wywodzili się jego twórcy).
Uwaga terminologiczna: Warto odróżnić amerykański transcendentalizm od filozofii transcendentalnej Immanuela Kanta i jego następców. Filozofia kantowska (idealizm transcendentalny) dotyczy apriorycznych (niezależnych od doświadczenia) warunków możliwości poznania, czyli tego, co w podmiocie umożliwia mu doświadczanie świata. Amerykański transcendentalizm czerpał z niemieckiego idealizmu, ale przekształcił go w ruch o charakterze bardziej społecznym, moralnym i duchowym.
Istota transcendentalizmu opiera się na kilku kluczowych, wzajemnie powiązanych założeniach:
"Transcendentalizm XXI wieku" nie jest nowym, formalnie nazwanym ruchem filozoficznym, lecz raczej współczesną reinkarnacją i aplikacją XIX-wiecznych idei do problemów epoki cyfrowej, globalnego kapitalizmu i kryzysu klimatycznego. Współczesne odczytanie tego nurtu postrzega go jako swoiste antidotum na bolączki nowoczesnego społeczeństwa.
Współczesna esencja transcendentalizmu koncentruje się na reinterpretacji jego klasycznych założeń w kontekście wyzwań, z którymi mierzymy się obecnie:
W XXI wieku idea nonkonformizmu i polegania na sobie (self-reliance) nabiera nowego wymiaru. Nie chodzi już tylko o sprzeciw wobec instytucji kościelnych czy rządowych, ale przede wszystkim o odrzucenie dominacji kultury materialistycznej i cyfrowych rozpraszaczy.
Klasyczne uwielbienie natury staje się fundamentem współczesnej świadomości ekologicznej.
Współczesny transcendentalizm manifestuje się w postawach społecznych, takich jak malejące zaangażowanie w religijne i partyzanckie afiliacje, oraz ogólne rozczarowanie udziałem w polityce. Młode pokolenia, wykazujące te "transcendentalistyczne" atrybuty, szukają prawdy i duchowego spełnienia poza zinstytucjonalizowanymi ramami, często czerpiąc inspirację z intuicyjnych i holistycznych podejść do życia.
Podsumowując, o ile klasyczny transcendentalizm był ruchem romantycznym, dążącym do przekroczenia ograniczeń zmysłowego doświadczenia poprzez intuicję i naturę, o tyle transcendentalizm XXI wieku jest filozofią przetrwania i autentyczności, która wykorzystuje te same zasady, aby stawić czoła wyzwaniom materialistycznego, skomplikowanego i zdominowanego przez technologię świata.