Gość (37.30.*.*)
Kompleks Portnoya, choć brzmi jak termin z podręcznika psychopatologii, jest w rzeczywistości fenomenem literackim i kulturowym, który wszedł do języka potocznego jako określenie na bardzo specyficzny syndrom psychologiczny. Jego źródłem jest skandalizująca powieść amerykańskiego pisarza Philipa Rotha z 1969 roku, zatytułowana oryginalnie Portnoy's Complaint.
Kompleks Portnoya to literacko-psychologiczny syndrom opisujący wewnętrzny, nieustanny konflikt między silnymi, głęboko zakorzenionymi impulsami etycznymi i altruistycznymi a ekstremalnymi, często perwersyjnymi pragnieniami seksualnymi.
W szerszym ujęciu, termin ten odnosi się do stanu emocjonalnego i psychicznego, w którym jednostka – w tym przypadku mężczyzna z żydowskiej, mieszczańskiej rodziny – jest rozdarta między surowymi oczekiwaniami religijnymi, moralnymi i rodzinnymi, a własną, nieokiełznaną seksualnością i chęcią wyzwolenia się z kulturowych pęt.
Aby w pełni zrozumieć Kompleks Portnoya, należy odwołać się do postaci, która dała mu nazwę – Alexandra Portnoya, głównego bohatera powieści Philipa Rotha.
Powieść ma formę nieprzerwanego, gorączkowego i humorystycznego monologu, który Alexander Portnoy wygłasza do swojego psychoanalityka, doktora Spielvogela. Portnoy, z pozoru odnoszący sukcesy, wykształcony prawnik, jest głęboko znerwicowany i niezdolny do stworzenia satysfakcjonującej relacji. Jego "skarga" (ang. complaint) to spowiedź pełna intymnych, wstydliwych szczegółów, w której usiłuje zdiagnozować źródło swojego nieszczęścia.
Centralnym elementem Kompleksu Portnoya jest relacja z matką, Sophie Portnoy. Jest ona przedstawiona jako postać apodyktyczna, nadopiekuńcza i dominująca, która obsesyjnie kontroluje każdy aspekt życia syna – od tego, co je, po to, co z siebie wydala. To właśnie wychowanie w atmosferze ciągłej presji, poczucia winy i wysokich oczekiwań (typowych dla amerykańskiej klasy średniej żydowskiego pochodzenia w połowie XX wieku) jest, zdaniem bohatera, przyczyną jego późniejszych problemów.
Portnoy, próbując uciec od tej "rodzinnej niewoli" i surowości tradycji, wpada w sidła kompulsywnych fantazji i zachowań seksualnych. Seks staje się dla niego nie tyle przyjemnością, co obsesyjnym imperatywem, sposobem na bunt i wyładowanie tłumionej energii.
W powieści Portnoy szczegółowo opisuje swoje obsesje, w tym masturbację (często z użyciem nietypowych rekwizytów) oraz pociąg do kobiet nieżydowskiego pochodzenia, zwanych w slangu "sziksami" (shiksas). Ten pociąg jest symbolicznym aktem buntu – "sziksa" reprezentuje zakazany, wolny świat, będący przeciwieństwem restrykcyjnej kultury, w której dorastał. Jednocześnie, Portnoy nie jest w stanie stworzyć z tymi kobietami trwałego związku, ponieważ jego poczucie winy i wewnętrzny konflikt uniemożliwiają mu pełne zaakceptowanie własnych pragnień i przeszłości.
Powieść Rotha wywołała w 1969 roku ogromny skandal obyczajowy. Jej bezkompromisowe i dosłowne podejście do seksualności, wulgarny język oraz krytyka moralności amerykańskich Żydów sprawiły, że w wielu krajach została objęta zakazem dystrybucji.
Mimo kontrowersji, Kompleks Portnoya stał się kultowym tekstem dla młodego pokolenia, manifestem rozprawiającym się z tabu i kamieniem milowym amerykańskiej prozy XX wieku.
Choć Kompleks Portnoya nie jest formalną jednostką chorobową w klasyfikacjach psychiatrycznych, jego opis w literaturze ma duże znaczenie:
Podsumowując, Kompleks Portnoya to znacznie więcej niż opis nałogowej masturbacji. To głęboka, satyryczna i tragikomiczna analiza psychologiczna jednostki, która – pomimo osiągnięcia sukcesu – pozostaje uwięziona w konflikcie między surowym wychowaniem a własnymi, nieposkromionymi popędami, co prowadzi do chronicznego poczucia winy i niemożności osiągnięcia szczęścia.