Gość (37.30.*.*)
W Kościele katolickim kolory szat liturgicznych nie są przypadkowe – stanowią one głęboki symbol, który ma za zadanie uzewnętrzniać charakter sprawowanych obrzędów oraz wyrażać dynamikę całego roku liturgicznego. Wśród barw, które kapłan zakłada podczas Mszy Świętej i innych nabożeństw, zieleń jest kolorem dominującym, natomiast niebieski ma status wyjątkowy, związany z tradycją regionalną.
Kolor zielony w liturgii symbolizuje przede wszystkim nadzieję, życie, młodość oraz odrodzenie. Jest to także znak Bożego Miłosierdzia i duchowego wzrostu.
Zielone szaty liturgiczne są używane w Okresie Zwykłym.
Okres Zwykły (zwany również Czasem Zwykłym) to najdłuższy okres w roku liturgicznym Kościoła katolickiego. Dzieli się on na dwie części:
Zielone szaty są zatem używane we wszystkie niedziele i dni powszednie Okresu Zwykłego, chyba że w dany dzień przypada jakieś święto lub wspomnienie, które ma przypisany inny kolor liturgiczny (np. biały, czerwony, czy fioletowy) .
Zieleń jest kolorem najczęściej spotykanym w kościele, ponieważ Okres Zwykły stanowi największą część kalendarza liturgicznego . W tym czasie Kościół zachęca wiernych do kontemplacji i refleksji nad codziennym życiem duchowym, a zieleń odzwierciedla cykl wzrostu i codzienności życia z Bogiem .
Kolor niebieski (często określany jako błękit maryjny) ma w Kościele katolickim status wyjątkowy i nie należy do podstawowego kanonu sześciu kolorów liturgicznych, które są regulowane przez Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego (biały, czerwony, zielony, fioletowy, czarny i różowy) .
Niebieskie szaty liturgiczne mogą być używane podczas nabożeństw poświęconych Najświętszej Maryi Pannie.
Stosowanie niebieskiego koloru w liturgii jest związane z regionalnym kultem i tradycją lokalną, a nie z powszechnym prawem kościelnym .
Zgodnie z prawem Kościoła katolickiego obrządku rzymskiego (łacińskiego), kolor niebieski nie jest kolorem obowiązkowym ani standardowym. Jest to jednak kolor, który może być stosowany w niektórych krajach, gdzie tradycja kultu maryjnego jest szczególnie silna.
W Polsce niebieskie szaty liturgiczne są rzadko spotykane i ich użycie w święta maryjne jest praktyką, która wykracza poza ogólne przepisy liturgiczne, choć bywa tolerowana w ramach lokalnych zwyczajów, zwłaszcza w sanktuariach maryjnych. Oficjalnie w święta i wspomnienia Najświętszej Maryi Panny używa się koloru białego, który symbolizuje czystość, radość i światło .
Warto pamiętać, że każdy kolor ma swoje symboliczne znaczenie i jest przypisany do konkretnego okresu lub uroczystości:
| Kolor szat | Symbolika | Kiedy jest używany |
|---|---|---|
| Zielony | Nadzieja, życie, odrodzenie, wzrost duchowy. | Okres Zwykły (najdłuższy okres w roku liturgicznym). |
| Niebieski | Kult maryjny (błękit maryjny). | Wyjątkowo, w święta maryjne, w krajach, które uzyskały specjalne zezwolenie episkopatu lub w ramach silnej tradycji regionalnej (zamiast białego). |
| Biały | Czystość, radość, światło, chwała. | Okres Narodzenia Pańskiego i Wielkanocny, święta Pańskie (niezwiązane z Męką), święta i wspomnienia NMP, Aniołów i Świętych, którzy nie byli męczennikami. |
| Czerwony | Krew, męczeństwo, ogień (Duch Święty). | Niedziela Męki Pańskiej, Wielki Piątek, Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, święta Apostołów, Ewangelistów i Męczenników. |
| Fioletowy | Pokuta, żałoba, oczekiwanie. | Okres Adwentu i Wielkiego Postu, Msze za zmarłych. |
| Różowy | Radość, ulga (w okresie pokuty). | III Niedziela Adwentu (Gaudete) i IV Niedziela Wielkiego Postu (Laetare) – zależnie od lokalnych zwyczajów. |
| Złoty/Srebrny | Królewskość, majestat, chwała. | Może zastąpić biały, zielony lub czerwony w najważniejszych i szczególnie uroczystych celebracjach (np. Boże Narodzenie, Wielkanoc) . |
Dzięki tej symbolice, kolory szat liturgicznych stają się dla wiernych wizualnym przewodnikiem po zawiłościach roku liturgicznego, pomagając im lepiej zrozumieć i przeżyć istotę danego nabożeństwa.