Gość (37.30.*.*)
Mitologia grecka, będąca fundamentem kultury zachodniej, jest jednocześnie skarbnicą opowieści, które z perspektywy współczesnej moralności wydają się głęboko niepokojące, a nawet odrażające. Choć wiele mitów o bogach i herosach obfituje w przemoc, kazirodztwo czy arbitralne okrucieństwo, jeden wątek wyróżnia się szczególnym poziomem makabry i jest często uznawany za najbardziej problematyczny i kontrowersyjny: Saga Atreusa i Tiestesa, której kulminacją jest przerażająca Uczta Tiestesa.
Historia Atreusa i Tiestesa jest częścią szerszej, tragicznej sagi rodu Atrydów, która ciążyła nad kolejnymi pokoleniami, w tym nad Agamemnonem i Menelaosem. Kontrowersyjność tego mitu polega na celowym, zaplanowanym i skrajnie wynaturzonym akcie zemsty, który przekracza niemal wszystkie ludzkie tabu: infantycydzie połączonym z kanibalizmem.
W skrócie, konflikt między braćmi, Atreusem i Tiestesem, rozpoczął się od walki o tron Myken. Tiestes uwiódł żonę Atreusa, Aerope, i ukradł magiczne złote runo, symbolizujące prawowitą władzę. Atreus, po odzyskaniu tronu, postanowił dokonać zemsty, która miała być definitywna i absolutnie przerażająca.
Kontrowersyjność tego mitu nie wynika z samej przemocy (której w mitologii greckiej jest mnóstwo), ale z jej natury i motywacji.
Kanibalizm, a zwłaszcza zmuszenie ojca do zjedzenia własnych dzieci, jest jednym z najsilniejszych i najbardziej uniwersalnych tabu w historii ludzkości. Akt Atreusa jest szczytem nieludzkiego okrucieństwa, mającym na celu nie tylko zabicie, ale całkowite zhańbienie i zniszczenie psychiczne przeciwnika. Nawet w świecie brutalnych greckich bogów i herosów, ta zbrodnia była postrzegana jako akt, który budził obrzydzenie i ściągał na ród nieodwracalną klątwę. W przeciwieństwie do, na przykład, mitu o Tantalosie, który podał bogom swojego syna, aby sprawdzić ich wszechwiedzę, Atreus działał z czystej, osobistej nienawiści i żądzy zemsty.
Mit ten jest archetypicznym przykładem spirali przemocy i zemsty (gr. poiné), która nie ma końca. Klątwa, którą Tiestes rzucił na Atreusa, staje się siłą napędową dla kolejnych pokoleń, udowadniając, że raz rozpoczęta zbrodnia rodzi tylko kolejne. Z perspektywy etycznej, mit ten jest problematyczny, ponieważ przedstawia świat, w którym sprawiedliwość jest niemożliwa, a jedyną odpowiedzią na zło jest jeszcze większe zło.
Mimo że bogowie często interweniowali w sprawy śmiertelników, w tej historii ich rola sprowadza się głównie do obserwacji lub, co gorsza, do wykorzystywania ludzkich namiętności do własnych celów. Wiele tragedii opartych na tym micie podkreśla, jak ludzka żądza władzy i zemsty może stworzyć piekło na ziemi, które w niczym nie ustępuje boskim karom.
Choć Uczta Tiestesa jest ekstremalna, warto wspomnieć o innych mitach, które budzą kontrowersje, choć z innych powodów.
Mit o Edypie jest najbardziej znany ze swojego tragicznego, a z perspektywy współczesnej psychologii, kontrowersyjnego wątku: nieświadomego ojcobójstwa i kazirodztwa (poślubienie własnej matki, Jokasty). Jego kontrowersyjność polega na:
Cały wątek licznych przygód miłosnych Zeusa jest głęboko problematyczny. Wiele z nich, jak porwanie Europy, Ledy (w postaci łabędzia) czy nimfy Io (zamienionej w krowę), to w istocie akty przemocy seksualnej i nadużycia władzy. Kontrowersja polega na tym, że:
Podsumowując, choć mit o Edypie jest bardziej znany z uwagi na jego wpływ na psychologię i literaturę, a wątek Zeusa budzi sprzeciw ze względu na nadużycie władzy, to Saga Atreusa i Tiestesa ze względu na centralny motyw kanibalizmu dzieci w akcie zemsty, jest często uznawana za najbardziej mroczny i moralnie problematyczny mit grecki, który do dziś wywołuje dreszcz i poczucie głębokiego obrzydzenia.