Gość (37.30.*.*)
Akalkulia to złożone zaburzenie neuropsychologiczne, które polega na nabytej utracie lub znacznym upośledzeniu zdolności wykonywania operacji arytmetycznych i posługiwania się liczbami. W przeciwieństwie do trudności, które towarzyszą nauce matematyki, akalkulia dotyka osoby, które wcześniej w pełni opanowały te umiejętności, a deficyt pojawia się w wyniku uszkodzenia mózgu .
Jest to stan, w którym nawet najprostsze działania arytmetyczne, takie jak dodawanie czy odejmowanie, stają się niemożliwe lub obarczone poważnymi błędami . Akalkulia nie jest zatem wynikiem problemów z pamięcią, uwagą czy ogólnym poziomem inteligencji, lecz stanowi odrębny problem wynikający z uszkodzenia konkretnych struktur mózgowych .
W kontekście zaburzeń liczenia kluczowe jest rozróżnienie akalkulii od dyskalkulii, ponieważ terminy te są często mylone .
Akalkulia dotyka więc najczęściej osoby dorosłe, u których doszło do nieszczęśliwego wypadku lub choroby neurologicznej .
Akalkulia jest zawsze wynikiem organicznego uszkodzenia mózgu . Obszary mózgu odpowiedzialne za przetwarzanie liczb i operacje matematyczne są złożone, ale najczęściej problemy te wiążą się z uszkodzeniami w obrębie lewej półkuli, zwłaszcza w obszarze ciemieniowo-potylicznym . Warto jednak zaznaczyć, że w proces liczenia zaangażowane są obie półkule, a uszkodzenie prawej półkuli również może prowadzić do akalkulii .
Najczęstsze przyczyny prowadzące do akalkulii to:
Uszkodzenia te wpływają na zintegrowany system, który jest odpowiedzialny za rozumienie pojęć liczbowych, symboli matematycznych oraz wykonywanie obliczeń .
W neurologii i neuropsychologii wyróżnia się dwa główne typy akalkulii, w zależności od tego, czy zaburzenie liczenia jest izolowane, czy towarzyszą mu inne deficyty poznawcze .
Akalkulia pierwotna jest uważana za izolowane, głębokie zaburzenie przetwarzania materiału liczbowego i liczenia . W tym przypadku pacjent traci zdolność rozumienia samych pojęć liczbowych. Główne błędy dotyczą wykonywania operacji arytmetycznych oraz interpretacji znaków matematycznych. Nie jest ona bezpośrednio związana z innymi zaburzeniami, takimi jak problemy językowe .
Akalkulia wtórna polega na trudnościach w liczeniu, które są spowodowane innymi zaburzeniami neuropsychologicznymi lub językowymi . W tym przypadku zaburzenie liczenia jest konsekwencją szerszego problemu. Wśród akalkulii wtórnych wyróżnia się:
Akalkulia ma bardzo poważny wpływ na codzienne funkcjonowanie, ponieważ posługiwanie się liczbami jest niezbędne w wielu aspektach życia. Osoby dotknięte akalkulią mogą doświadczać następujących trudności:
Co ciekawe, pomimo problemów z dokładnymi obliczeniami, osoby z akalkulią często zachowują zdolność do względnie prawidłowego szacowania wartości, co sugeruje, że niektóre aspekty przetwarzania liczbowego mogą pozostać nienaruszone .
Diagnozowanie akalkulii wymaga szczegółowej oceny neuropsychologicznej, która pozwala odróżnić ją od dyskalkulii oraz innych zaburzeń poznawczych. Kluczowe jest określenie, czy trudności w liczeniu są izolowanym problemem, czy też wynikają z towarzyszących deficytów (np. językowych lub wzrokowo-przestrzennych) .
Rehabilitacja osób z akalkulią opiera się na terapii neuropsychologicznej, która ma na celu przywrócenie utraconych funkcji lub wypracowanie strategii kompensacyjnych. Terapia jest dostosowana do konkretnego typu akalkulii i może obejmować ćwiczenia mające na celu:
Ponieważ akalkulia jest często objawem ogniskowego uszkodzenia mózgu, jej leczenie jest ściśle powiązane z leczeniem pierwotnej przyczyny (np. rehabilitacja po udarze) .